Article headline
Bikers Block

De Mergelheuvelland 2 Daagse de MH2D veranderde bij ons in MH1D1N!

Geen writers-block, maar een bikers-block.

Zondagmorgen 7:00 uur. Ik word wakker van de wekker al vraag ik mij af of ik wel geslapen heb. Ik leg boven in het 4 persoons stapelbed. Beneden hoor ik gestommel en wordt de wekker uitgezet.
Wat gaan we doen Koen? vraagt Martijn. Ik zeg tegen Martijn;
Ik heb geen writers-block, maar een bikers-block.

Even 24 uur terug

Zaterdagmorgen 7:00. De fietsen ingeladen en 4 batterijen opgeladen. Samen met Martijn onderweg richting Limburg/Maastricht. We kijken enorm uit naar de MH2D, De Mergelheuveland 2 daagse. We hebben ons ingeschreven voor de 2x 70 KM. Simpelweg omdat we gas willen geven op onze Husqvarna MC6 en dan houdt de batterij het gewoon minder lang vol als dat je met de meute mee gaat fietsen.

Onderweg nog even een paar proteïne repen genaamd "Snickers" ingekocht. Deze tip hebben we ooit gekregen van onze maat Steven en dat werkte goed en is ook echt lekker! Aangekomen op de parkeerplaats viel onze mond open. Een landschap vol auto's... Het is 10:00 uur en iedereen is al onderweg zo te zien. Op de emtb ga je wat sneller en wil je ook niet iedereen in de weg rijden dus onze tactiek was 11:00 beginnen en dat lekker snel rijden. Eerst nog even lekker koffie in de tent, het is mooi weer dus drinken we die rustig even buiten op. Nog even langs Aaf, die zagen we staan bij BBB, maar Aaf ging niet rijden, ze ging sleutelen. Ook nodig natuurlijk! Het is ondertussen 11:00 uur dus wij stappen als laatste van alle deelnemers op de EMTB!

Martijn op zijn Husqvarna MC6

Het landschap ik bekend voor ons, we rijden al jaren de Bart Brentjens en we komen onderweg veel van "Dezelfde" klimmen en afdalingen tegen. En dat is ook logisch want wat zijn ze mooi! Op het moment dat we na 40 KM wat mensen beginnen tegen te komen klapt Martijn zijn Tubeless band en is hij helemaal leeg. We staan op een prachtig punt en met een glimlach verwisselen we de band en rijden we weer door.

Koen op zijn MountainCross MC6

We merken wel dat we snel gaan, vooral in de klim zijn we misschien voor sommige mensen misschien wat irritant... want wij willen er natuurlijk gewoon voorbij voor de afdaling. Wij hebben wat grovere banen, full suspension en onze fietsen zijn natuurlijk zwaar dus in de afdaling gaan wij ook gewoon simpelweg sneller. En wat zijn deze afdalingen toch mooi. Eenmaal aangekomen gaat onze glimlach niet van het gezicht, we reden 80.38KM met 1404 hoogtemeters in 2:53 minuten. Een gemiddelde snelheid van 27,7 kilometer. De topsnelheid was maar liefst 60KM ik weet nog welke afdaling het was. Wat is het nog mooi!

Het weer was goed!

We kijken in de feesttent nog even de laatste 10 minuten van de kwalificatie van Max en begeven ons daarna op het buitenterrein waar een paar duizend man mee zingt met de lokale fanfare en friends. Achteraan was nog een halve tafel vrij en wij schuiven aan. We zitten naast Piet, die net de 100KM heeft gereden zonder enige training. Zijn schoonvader is mede-organisator dus Piet is aan zijn stand verplicht om mee te doen maar hij verdient toch echt wel enige respect van ons. Na een paar 0.0 biertjes besluit ik om toch maar even een petje te kopen om een zonnesteek te voorkomen, wat is het prachtig weer en wat hebben we het gezellig. Als wij Piet en zijn ondertussen aangeschoven vriendin Carmen melden dat we in Maastricht slapen komen de restaurants en bar's voorbij waar wij onze echt even moeten laten zien.

1 biertje mag...

Na een paar uur gezelligheid verlaten we het terrein. Ik rij, want Martijn dronk wel een paar biertjes. In hostel De Green Elephant even de tassen gedropped. En direct maar naar het restaurant "Carnal" waar de steak inderdaad fantastisch is. Daarna direct door naar de "Karkol" bar die Carmen had aangegeven.  Ik had toch even een biertje gedronken in het restaurant, dus daar ging het al niet helemaal de goede kant op, ik drink niet vaak en zo na het sporten komt het altijd wel hard aan. Maar toen we naast het luidkeels meezingen van Fernando's van Abba elkaar aankeken wat doen we? Slapen of nog even door... en voor het laatste kozen veranderde de MH2D in MH1D1N (1 day, 1 night).

's avonds laat...

Met een kop als een bushokje gaan douchen de strategie van 11:00 beginnen zouden we nog net halen na een bakkie koffie. Maar met de snelheid van onze Husvarna's durven we dit niet aan.... Kijken of we volgend jaar wel onze missie kunnen volbrengen. Al moet ik zeggen.. het was weer een unieke ervaring... en daar draait het uiteindelijk om!